22 Eylül 2009 Salı

Yassi kafa sendromu - Plagiocephaly

Dun Idil'in kafasindaki yassiligi bir uzman doktora gosterdik. Kendi dokturu gerek yok dediyse de, ileride keske goturseydim demek istemedigim icin, pazartesi sabah aradim ve aksamina randevu aldim (Belcika icin cok sasirtici bir durum cunku araba yikatmak icin bile bir ay sonrasina randevu veriyorlar) Bruksel'in 50 km disinda bir sehirde muayenesi olan flaman bir pediatr: Tesadufen buldum kendilerini. Bir is arkadasimin oglu da ayni durumdaymis, o arastirmis bulmus zamaninda, verdi elime dosyasini, bilgilerini, Doktor iyi olacak hastanin ayagina gelirmis misali. Neyse hemen seferber olduk is cikisinda dustuk yollara. Once sonucu yazayim, endiselenecek birsey yok, doktor benim evladim olsa ben tedavi ettirmeyi dusunmem dedi. Gidin eve tepeden resmini cekin, her ay cekmeye devam edin, kendi kendini yassiligin gectigini goreceksiniz dedi. Hicbir duzelme gormezseniz iki uc ay sonra konusalimla muayeneyi noktaladi.

Nerden cikti bu yassi kafa? Idil'in dogumunda kafasi normaldi (her ne kadar ben hastanede emzirirken kafatasinin arkasinda da bingildak oldugunu bilmedigim icin, kafasini deldim diye agladiysam da), yani iki tarafi da esit yuvarlaktiktaydi. Sonra bir iki aylik kadarken basini surekli saga cevrili tuttugunu, uyurken hep saginda uyudugunu farkettik ama kafasinin o yone yassilasacagini dusunemedik. Kitaplarda SIDS nedeniyle sirtustu yatirin diyor ama yonune dikkat edin cocugunuzun kafasi egri olur demiyor. Ikinci ay doktor kontrolunde bir baktik ki cocugun sag tarafi olmus dumduz. Doktor endise edilecek birsey yok sol tarafa yatirin duzelir dedi. Demesi kolay ama nerde idil hanimi solda tutmak. Biz ozel yastiklarlar falan ugrastikca o bir yolunu bulup donuyor saga, olmadi agliyor, uyumuyor. Derken kucakta tutarken boynunu sola cevirmeye zorladik falan bir sure sonra sola donuslere yesil isik yandi. O zamanlar bu sorun sadece bize mahsusmus gibi arastirmayi bile dusunmedim. Ta ki is arkadasimlar bu konuyu konusana kadar. Bazen insanin basireti baglaniyor galiba. Belki de doktorumuza cok guvendigim icin ayrica arastirip bilgilenmeye calismadim.

Plagiocephaly ile kaynaklari okuduktan sonra kizimin boynunda muhtemelen ana karnindaki poziyonundan kaynaklanan bir tutulma olduguna inandim. O nedenle yavrus surekli doksan derece saga donuk boyunla yasadi bir kac ay. Sonunda o tutukluk cozuldu ama basinda bilseydik bir bebek fizyoterapisti sorunu basindan cozebilirdi, kafamiz yassi olmazdi.

Kaynaklarin ve doktorlarin dedigi sey oturmaya basladiktan sonra gunduz kafaya yapilan baski azalacagindan yassilik duzelmeye baslar. Gece uykusunda da dogru sekilde yattigini kontrol edilmesi iyilesmesini hizlandirir. Bizimki gecede 3 ila 5 kere uyanmayi surdurdugu icin denetlememiz kolay oluyor:-P

Uzmanlar yassi kafa sendromunun beynin gelisimine bir zarari olmadigi soyluyor ama bazi cok ileri sfhalarda goz, kulak asimetri, konusma bozukluklari oldugunu okudum. Tedavisi eger yatis seklini duzeltmek ise yaramazsa, basa ozel hazirlanan, kafanin gerekli yerlerini baski yaparak buyumesini destekleyen bir kask takiliyor.

Idil'in ki ilk zamanlara gore iyilesti ama halen bir egrilik var. Bugun ilk resmini cektim, bakalim onumuzdeki ay nasil olacak kafa dengelerimiz.


5 yorum:

  1. hatirlarim, Teoman bir kac aylikken ONE'deki cocuk doktoru (ONE'den nefret ediyorum) "oglunuzun kafasinda problem var, hep ayni tarafa dogru donduruyor, normal kipirdatmiyor, birazda tembel" dedigini hatirlarim. Eve aglarak dondugumude.... Valla daha sonrasini biliyorsunuz, Teoman'in kafasi buyuk ama her sey normal ;) Teoman tembelse bende tembellerin sultaniyim ;)

    YanıtlaSil
  2. Selam Meltem hanim belki yazmishsiniz ama bulamadim.Benim oglumda da var kafa sekli bozuklugu bir yasi var ama hala hic deyismedi...sizin kizin kafa sekli ne zaman normale dondu ltfn yazar misiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, benim kizimin kafa sekli tamamen duzelmedi. Elle hissedilen ancak gozle gorunmeyen bir asimetri var. Tam olarak ne zaman duzeldi soylemem. Ama kafasi buyudukce normallesti. Simdi de saclari uzadigi icin disardan gozukmuyor. Beyin gelisimi acisindan da problem olmadi zaten.

      Simdi ikinci kizim dogdu 1 aylik. Ona dikkat ediyorum ama onun da tercihi saga donup uyumak.

      Evladiniz kac yasinda bilmiyorum ama umarim sizin ki de kisa zamanda iyilesir. Yoksa bir uzmana goturup kask yaptirmaniz gerekebilir.Gecmis olsun.

      Sil
  3. Kac yasinda gecdi bu sekil bozuklugu canim ?

    YanıtlaSil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil